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Die Nacht weiß nicht vom Tage

Musikalisches Stationentheater für Klavier, Klarinette, zwei Frauenstimmen und zwei Tänzer:innen

Wir reisen durch den Tag, als wäre er ewig – und sehen ihn doch immer wieder aufs Neue enden. 

Die Nacht ist uns selbstverständlich, der Tod aus unerfindlichen Gründen nicht. 

Während die Sonne die eine Seite der Erde beleuchtet, liegt die andere in Dunkelheit. 

Wir können nur da sein, oder dort. Schlafen oder wachen, leben oder sterben. 

Dazwischen ein Raum, der uns nicht gehört. Aus ihm dringt ein unaufhörliches Rufen, ein Sirenengesang.

Wir können auf ihn hören oder unsere Ohren vor ihm verschließen, er begleitet uns ständig.

An unserer Bewunderung für Sonnenauf- und untergänge ändert das nichts. 

Hypnotisiert starren wir auf den Horizont, die Linie, die die Nacht vom Tage trennt, von dem sie nichts weiß, nichts wissen kann, obwohl beide eins sind, nicht ohneeinander existieren. 

Bezaubert von dieser unmöglichen Liebe tanzen und taumeln wir durchs Leben, als wäre es ewig – und sehen es doch immer wieder aufs Neue enden.

Copyright Manu Tober 2024

Musikalisch besteht diese Arbeit aus einer Ouverture, Liedern für zwei Frauenstimmen und Zwischenspielen. In den Texten der Lieder werden unterschiedliche Aspekte des menschlichen Verhältnisses zur Endlichkeit allen Lebens angesprochen. Ein Tänzer und eine Tänzerin setzen die mit dem Thema verbundenen Erfahrungen und Gefühlswelten szenisch in Bewegung um. In Form eines Stationentheaters wird die Polarität von Leben und Tod von verschiedenen Positionen ausgeleuchtet, die Fragilität und Kostbarkeit des Seins ins unmittelbare Bewusstsein geholt. Das Publikum wird an diese Positionen buchstäblich körperlich und räumlich mitgenommen, die Perspektivenwechsel werden in der sinnlichen Wahrnehmung erlebbar. Die große gesellschaftliche Verdrängungsmaschine, die nicht nur unseren Umgang mit Krankheit und Alter, sondern auch mit Umweltzerstörung, Hunger und den Opfern von Krieg, Folter und Genoziden prägt, soll im Theaterraum für die Dauer der Aufführung angehalten werden. 

Die Nacht weiß nicht vom Tage möchte einen unverstellten, philosophischen wie poetischen Blick auf die erste und letzte Conditio humana ermöglichen. 

 

Meine Auseinandersetzung mit den frühen Kriegserfahrungen meines Vaters Friedrich Cerha, sowie mit seinem Tod im Jahr 2023, fließt neben der Reflexion über die aktuelle Verfasstheit unserer Welt in die Arbeit ein.

 

Komposition & Text: Ruth Cerha

Regie: Ruth Cerha & Florian Sedivy

Visuelle Gestaltung/Bühne/Kostüm: Manu Tober

Eine Produktion von VIVA LA CLASSICA!

Uraufführung derzeit geplant für 2025 in Kooperation  mit Wien modern

A series of poems, started spontaneously in summer 2020 on my way to bed into a A5-notebook I had bought a few days before. Without a thought I took a pencil and wrote down words that came to my mind in this very moment, without any paragraphs or punctuation marks, always going till the end of the line, even if the word was not finished.

On the next morning I was surprised by the outcome. I liked the form and decided to stick to it. Personal sensitivities came up in these poems as well as observations and concern about the state of the world and it's people. The series is still growing and morphing, like in a workshop, seemingly being a shelter for my wondering mind, for feelings of dismay, confusion and impuissance.  

 

Six of the poems were published in June in the Show Lyric 2021 special edition of the literature magazine SALZ.

You can order it here.

 

In summer 2022 I decided that I didn't like to bury those poems in a book but wanted them to live out there in public space, so I had them printed on stickers and started to put them all over Vienna wherever they seemed to draw attention.

But still I had the feeling that there were more possibilities for this poetry to go out into the world.

When I heard voice artist Christian Reiner reciting Ingeborg Bachmann's poetry in an improvisation with trumpet player Franz Hautzinger, I was immediately fascinated and asked him if he'd be interested in working with me and my favourite Saxophonist Edith Lettner on Urgent Poetry. Currently we are developing a common language of improvisation based on the poems for upcoming live performances which will be announced on events

I also plan to take short videos of Christian reciting Urgent Poetry on special sites like in front of the parliament building in Vienna, a cemetery etc.   

 

Follow this project on instagram: @urgentpoetry 

painted music: improvisations in sound and color
Ruth Cerha aka Cassia C: Klavier 
Eva Wolfram-Ertl: Malerei

During the hardest part of the Pandemic, artist Eva Wolfram-Ertl and me got the chance to work in a huge old vacant apartment as an interim use. We decided to explore the interplay between improvised painting and music. We met every Tuesday morning for 3 hours, she working on canvas with oil, me playing the piano. No plans, no concepts, no rules. 

In half a year 12 big paintings and 16 hours of music emerged, in an amazing process of synergy that revealed a lot about the core of improvised art to us. The artwork and the music are most closely connected and independent at the same time.

I recorded everything I played with a small ZOOM recorder, all one take improvisations, with the surrounding sounds in the background of Eva handling her working tools, birds singing outside, the garbage truck going by etc., which brings the space as an important part of the work to perception for the listener.            

Album available for streaming and download on all platforms.
Look for Cassia C: Painted Music 

Vinyl available in a limited edition – direct distribution only.
Please contact me!

Cassia C
musical poetry

 

Since 2018 I've been working with poetry in German and English on the basis of free musical improvisation. With a certain

poem in mind I record one take impro pieces on the piano, then work my voice over it in different ways. The poems are partly my own, partly from poets I adore, female only. This is because they speak to me more than male poets, but there is a statement in it too: Poetry in general is a marginalized literary form, and the one written by woman is even more overlooked. So I'm hoping to draw more attention to female poetry through my music.

Cassia C is my alias as a musician. You can find some of my music by this name on streaming platforms and digital music stores. There is more coming soon.

 

Follow me on Spotify.   

 

 

Hüpf ins Buch

Hüpf ins Buch is an artistbook created 2017 by the artists Manuela Tober and Tatjana Zinner in a limited edition of 12 books, each handmade, signed and numbered, as part of their project KUNST GEHT HEIM. Spiele für das Leben. It is meant to be an inspiration and jump start for people to further work on it. In 2021, in the middle of the Corona crisis, Manuela invited me to an artist's playround edition. I was the first to jump into the book and I worked on it for a month before I passed it on to the next artist, Michaela Lehmann.

With this playround we wanted to set a sign for artistic activity and connection of people through arts overcoming Corona limitations, social distancing and lockdown frustration. The book is still in process, wandering from artist to artist, growing in an amazing and always unexpected and unpredictable way.   

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